Mail:
mail@maartenlodewijk.nl

Telefoon:
+31 6 34 82 68 52

Bekijk mijn CV

Ik ben Maarten: een ontwerper en onderzoeker op het gebied van Human-Computer Interaction, en alumnus van het Master of Science programma Media Technology aan de Universiteit Leiden.

Mijn scherp analyserend vermogen, nieuwsgierigheid en creativiteit zijn mijn typische kenmerken. Ik zoek graag naar nieuwe manieren om de interactie tussen mens en computer te faciliteren. Daarbij heb ik een passie voor hoe deze interactie ingezet kan worden om kennis, attitude en gedrag van de mens te sturen.

De Voetsporen van Maczek

Nederlandse musea over de Tweede Wereldoorlog worden geconfronteerd met een probleem. De samenleving zit in een overgangsfase waarbij de generatie die de oorlog zelf daadwerkelijk heeft meegemaakt uitsterft. Voor de komende generatie jongeren is de Tweede Wereldoorlog nog nauwelijks relevant: een ver-van-mijn-bed-show.

Zo ook het Generaal Maczekmuseum in Breda. Voor mijn afstudeerproject ben ik op zoek gegaan naar hoe interactieve storytelling kan bijdragen aan de beleving van dit museum. Op deze manier worden jongeren op een uitdagende en meeslepende manier bijgebracht over het verhaal van de soldaten van de Poolse 1e Pantserdivisie.

Tijdens mijn onderzoek kwam ik er achter dat het museum echter kampt met heel veel communicatieproblemen binnen de hoofdexpositie. Het werd dan ook snel duidelijk dat het hele fysieke museum aangepakt zal moeten worden voordat er sprake kan zijn van het toepassen van interactieve storytelling.

Het resultaat is een tweedelig product: allereerst een advies over de herindeling en visuele presentatie van het museum, en daarnaast een concept voor een interactieve tablet applicatie genaamd “De Voetsporen van Maczek”. In deze applicatie volgt de bezoeker het persoonlijke verhaal van twee fictieve Poolse jongemannen die zich na hun vlucht uit Polen aansluiten bij de Pantserdivisie.

Hoofdstukken in het verhaal worden door de speler vrijgespeeld via het voltooien van diverse opdrachten. Hiervoor moet de speler informatie vinden in de hoofdexpositie van het museum. Zo moet de speler bijvoorbeeld een verbanddoos vinden en daar een foto van nemen met de applicatie om in het spel zijn broer te redden.